CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

السبت، 19 يوليو 2008

لماذا العودة!!!



سعدت جداً بصدور ألبوم سميرة سعيد في نفس توقيت ألبوم ست الكل لطيفة ... لأن هناك علاقة تم ربطها ما بين الفنانتين الكبيرتين منذ ظهور لطيفة في الثمانينات ... أقنعت نفسي بأنني سأقل من سماع لطيفة عندما أسمع ألبوم سميرة سعيد ولكنني فوجئت بأنني أعود سريعاً وأسرع مما تخيلت إلي ألبوم ست الكل لطيفة ,,,,


أسباب عودتي كانت كثيرة ورغم حبي الكبير للفنانة العظيمة سميرة سعيد إلا أنني رجعت


عندما بدأت في سماع ألبوم سميرة سعيد واللي بيتكون من 14 غنوة وجدت موسيقي غربية بحتة ... كانت البداية مع أغنية الهيد أيام حياتي واللي حسيت معاها بالفخامة أغنية حسيت معاها إني بسمع موسيقي لفيلم هوليودي كبير ... ونفس الحال مع أغنية حب ميؤوس منه الموسيقي في الغنوتين دول يستحقان تحية لملحنيهم ... وبصراحة ومن غير زعل من معجبي سميرة سعيد الغنوتين دول أجمل ما في الألبوم من وجهة نظري ...باقي الألبوم مليان موسيقي سريعة زيادة عن اللزوم , أو نفس الألحان القديمة اللي حفظناها من سميرة سعيد زي غنوة الفضل يرجعلك إللي متأكد أني سمعتها خمسين مرة من النجمة الكبيرة ... كمان نفس الحالة مع أغنية أنا كتير عليك من الأغاني الهادية بس بتشترك مع الفضل يرجعلك بأنها مفيهاش أي تجديد ... أواوم كدة غنوة تستحق التحية للموزع ولسميرة سعيد لأنها فعلا دمها خفيف جداًًًً ... شائت الظروف من نفس الفصيلة سريعة جداً بس بردوا مفيهاش أي جديد ... وانت عيونك قدامي أغنية لايت وجميلة فعلاً ... قد الكلمة ديا أغنية سميرة سعيدي من نفس نوعية أغانيها اللي حفظناها ومفيهاش حاجة جديدة ... كفاية كدة نفس نوعية أغاني سميرة سعيد هادية بس مفيش جديد ... لحقت ازاي على الرغم من أنها غنوة بردوا من نفس نوعية أغاني سميرة , بس الغنوة دي حبيتها لطابعها الشرقي الجميل ... مستحملاك أنا غنوة شعبي شوية فكرتني بأغاني شرين ... ميهمنيش بكرة غنوة هادية بس مفيش جديد فيها ... نفسي أتكلم هادية ومفيهاش أي حاجة جديدة ... وانا معاك مسك الختام غنوة حلوة بجد حسيت بسميرة بتغني بإحساس فتاة مراهقة ,,,


خلاصة القول


ألبوم سميرة سعيد الجديد "مفيهوش تجديد" نفس الخط اللي ماشية فيه سميرة وحفظناه ... وبصراحة "شبعنا منه ... وكمان الاغاني غربي أوى ... ومحستش بالتجديد اللي بحسه من سميرة في كل ألبوم غير في أغنيتين هما حب ميؤوس منه و أيام حياتي غير كدة باقي الألبوم أغانية مكررة ومفيهاش أي نوع من أنواع التجديد ... لكل الأسباب دي رجعت لسماع فنانة احترمت فنها وجمهورها قبل أن تهتم بزيادة الخبط والرزع في الاغاني...


لطيفة بجد معني للفن الراقي في زمن أصبح "التخبيط على الحلل" هو التجديد , وأصبحت "المياعة" هي الشيء المميز , وأصبحت "المسخرة والعري" هو العادي ... حتى أن فنانة كبيرة زي سميرة سعيد ألاقيها في الكليب مش لابسة ملابس كتير , ده غير المشهد اللي بتطلع فيه من الميه !!!!!


كان لازم أرجع لصوتها الهادي اللي مليان شجن , وحشتني لو سهران , وحشتني أنا عارفة , وحشتني روحي بترد فيا , وحشتني بيكذب , وحشتني سبني لوحدي , وحشتني في الكام يوم اللي فاتو , وحشتني لو فاكر , وحشتني أغلى قلب , وحشتني هنخاف من مين , وحشتني أنا عمري ما هنساك , وحشتنى كنا زمان , وحشتني فاكر ايه , وحشتني لطيفة ,,,,,,,,,,,,,,,

16 التعليقات:

salwa يقول...

اخ حمادةسلام عليكم
فخرنا لطيفة,الرقم الصعب
في زمن هانت فيه الارقام
اكتفي بهذا
شكرا لك
سلوى

دينا حامد يقول...

والله ياحماده انا لسه ماسمعتش البوم سميرة وطبعا هي فنانه جميله وانا بحبها جدا
لكن للامانه البوم الفنانه الاخير استحاله اقارنه باي البوم تاني لاني متاكده ان مفيش البوم هيبقى في نفس مستواه الكلام ده من وجهة نظري
سلام

ahmedlatifa يقول...

حماده ميرسى على البوست الحلو ده ,وانا عجبتنى بعض الاغانى من البوم ايام حياتى لسميره سعيد زى ايام حياتى وحب ميئوس منة ومستحملاك انا وانا كتير عليك ولحقت ازاى وقد الكلمه وقوام كده وانا معاك ونفسى اتكلم اللى فكرتها بتشبه اغنية لوفاكر للطيفه بس الالبوم ده مفهوش اى جديد وبيشبه الالبوم اللى قبله وكمان سميره فى كليب حب ميئوس منه لبسه ملابس مش كتيره لاتناسب سنها ولامكانتها انا لولاش انى عارف ان الكليب لسميرة كنت افتكرت ان الكليب لهيفاء وهبى ,ولطيفه البومهااقوى ومنوع ونجح مع الجمهور والنقاد عشان منوع وجديد ومحترم الف شكر للطيفه على مجهودها بلألبوم, وعلى احترامها لنفسها ولجمهورها والبوم لطيفه على طول بسمعه وعايش فى بالى وسكن قلبى .

تميم يقول...

اهلا حمادة
انا سمعت الاغنيه (ايامي حياتي) التي عجبتك للامانه مش حلوه..خصوصا لما تغني في الكورال..من قادر احكم على الالبوم نظرا لانني لم اسمعة لحد الان..بس انشاء الله تتوفق سميره..لان من يحب الغاليه و تحبه فهو حبيبنا و لا ايه..اما على الباس فهي حرة و اصلا تعرف شو اللي يصلح بيها و بعمرها ما احب انقدها لانها بصراحة غلطت فيها ...المهم خلينا في هيفوفة التي تظل رقم صعب في التفاهة و العراء..فتحية ليها على الريادة..و بجد انا سمعت البوم هيفاء و الله بجد في اغاني حلوة بس خساره صوتها مش حلوه مع انها هي جميله اوي على راي الزعيم عادل امام..يلا الظاهر خبربط الدنيا بكلامي..تحياتي

غير معرف يقول...

نو انت من جمهور لطيفة وانا نحترمها ولكن سميرة سعيد لا يعلى على اغانيها واغانيها كلها جديدة يعني خط جديد نشوف الست لطيفة حتقول ايه

حمادة زيدان يقول...

سلوى

عندك حق ,,, ألبومات ست الحسن تزداد جمال مع الأيام ربنا يديلها الصحة يارب

حمادة زيدان يقول...

دينا

أنا بصراحة بمووووووت في سميرة سعيد بس للأسف الألبوم الجديد مش في مستواها خالص يمكن من جمال ألبوم لطيفة حسيت أنه ألبوم سميرة أقل "ألله أعلم"

حمادة زيدان يقول...

احمد

ألبوم سميرة للأسف مشدنيش منه غير غنوتين أو تلاتة وده عكس قويني بيك إللي بعشقه لغاية الآن

حمادة زيدان يقول...

تمتم

والله أنا بحب سميرة سعيد جداً بس بصراحة الالبوم أقل بكتير من باقي ألبوماتها وده اللي خلاني أكتب بوست عنها لأني بحبها

ربنا يسهلك مع هيفاء يا زعيم
ههههههههههههههههههههههههههههههههههه

حمادة زيدان يقول...

مجهول

أنا فعلا من جمهور لطيفة ... بس ممكن تعتبرني من جمهور سميرة سعيد بردوا لأني بحبها جداً وأكبر دليل على حبي أني سمعت الألبوم أول يوم نزل فيه ... وانا زيك بستني كل جديد وبعتبر سميرة نمرة واحد في التجديد في الفنانات العرب ... بس الألبوم ده سميرة مكررة نفسها بشكل مستفز .. أنا لا أنكر أن الألبوم فيه غنوتين ممكن يعملوا ألبوم بس أحنا مش متعودين منها على كدة...

أما عن ست فهي أبهرتني في الألبوم ده لأني كنت خايف عليها لأن أخر ألبوم ليها كان مع عبقري فريد من نوعه وهو زياد الرحباني ... فكنت خايف ومرعوب من السقوط بعد الصعود إلي القمة ولكنني فوجئت بصعودها إلى أعلى قمم الفن والسلطنة العربية

ملحوظة
أنا لا أقارن بين الفناتين العظيمتين لأن لونهما مختلف وهما الاتنين بيحبوا بعض جدا وانا بحبهم جدا جدا جدا جدا جدا

وتقبل تحياتي ... وممكن تعتبرني من معجبين ومجانين فن سميرة سعيد واتمني لو تعرف سايت ليها ومنتدى لمعجبيها أتمنى أن أعرفه

غير معرف يقول...

للاسف التقليل من شان الاخرين عشان اظهار من نحب بصورة الافضل طريقة معروفة في عالمنا العربي
سميرة سعيد دي فنانة لايعلى عليها وهي من الفنانات القلائل الي النقاد والجمهور على حد سواء بيجمعوا على انو شغلها ثقيل وبتبدل جهد كبير حتى تطلع بحاجة جديدة ومميزة وع العموم دا معروف عن سميرة
انا قريت كل تعليقات النقاد في الوسط الفني وللامانة كلهم اشادوا بالبوم سميرة والمزيكا الي فيه
اما عن الاغاني الي بالالبوم فالمزيكا الي ف حب ميؤوس منه فظيعة ومافيش غنوة نزلت لحد دي الوقت تشبهها
شاءت الظروف دي اغنية تيكنو وجديدة...
انا مش عايز اكلم عن البوم لطيفة لاني مسمعتش غير اغنية واحدة وكمان انا بحب لطيفة فاي شيء بتعملو بكون واثق من اختياراتها مثلها مثل سميرة
شكرا
على فكرة في منتدى لسميرة samirasaid.tv
للي بيسال

غير معرف يقول...

سميرة سعيد فنانة كبيرة و هى بتغنى من سنة 1979لطيفة ست الكل عليك انت مش علينا احنا الله هو سيدى مش شرموطة لطيفة

غير معرف يقول...

البوم سميرة سعيد هو احسن و افضل البوم و فى العالم العربي مفيش غير سميرة و اصالة و لطيفة تونسية مجرد تلميدة عند الفنانة و الجميلة سميرة سعيد كس ام لطيفة القحبة المعفن العرب جرب و اولاد الكلب تفو على البوم لطيفة الجديد اغانى زبالة صراحة هههههههههه

غير معرف يقول...

للاسف التقليل من شان الاخرين عشان اظهار من نحب بصورة الافضل طريقة معروفة في عالمنا العربي
سميرة سعيد دي فنانة لايعلى عليها

غير معرف يقول...

سميرة سعيد عمرها الفني اكبر من عمرك...كما ان الجوائز العالمية التي منحت لها لا تصف قيمتها الاصلية كما اني مهما كتبت عنها فلا اعطيها حقها...ووصفك بانها لم تضيف شيئا جديدا يجعلني احتار في الرد عليك لانك هاجمت البومها باسلوب خبيث...حيث يتضح انك لم تستمع لالبومها جيدا...والذي تعبت فيه 3 سنوات ونصف قبل طرحه...كما ان فستانها في الكليب لا يتعدى عن فستانها في كليب ع البال حيث لم تكن هناك هيفاء وهبي بعد لكي تشبهها بها...كما انها ليست كبيرة في السن بل هي في عقدها الرابع...ومرحة الروح واكثر عشاقها من الشباب...ثم (مع احترامي للطيفة) اين لطيفة من الغناء الان؟؟ فانا لم اسمع لها اغنية جديدة في الفترة الاخيرة كي انتقدها مثل ما فعلت انت؟؟

حمادة زيدان يقول...

انا اعلم أن ما رد علي في هذا البوست ليسوا من معجبين ولا محبين الفنانة التي أحبها واعشقها سميرة سعيد ... أعتقد ان هؤلاء حمقى وليسوا سميعه لذلك لم أرد عليهم

أشكر من وضع لينك لمنتدى الفنانة سميرة سعيد لأني من أكثر معجبيها في الوطن العربي

أما عن خيبتي في ألبومها الاخير فهذا رأيي الشخصي ومن الممكن أن نختلف أو نتفق ولكن باحترام وأدب وليس بهذا التجريح ... احب أقول لكم أننا في منتدى الفنانة لطيفة نختلف كثيراً ونتفق ولكن بأدب لأن الحوار المحترم لابد أن يكون بأدب

تحياتي للجميع