CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

الخميس، 17 يوليو 2008

أهداء من صديقي وحبيبي مارو


البوست ده كتبه أخويا وحبيبي وصديقي محمد مارو اللي كتب البوست بعد ما سمع ألبوم ست الكل الجديد


اصدرت الفنانه لطيفه فى الكام يوم اللى فاتوا البومها الاخير بعنوان فى الكام يوم اللى فاتوا و طبعا كاعادتها تنوعت الاغانى ما بين الرمانسى اوى و الرومانسى اللايت و الحزين و اغنيه بالعود رائعه و ده غير الاغانى السريعه انا ملاحظ فرق واضح بين البوم لطيفه اللى فيه فن بجد و بين البوم تامر حسنى اللى فيه اسفاف بجدمع انى من معجبى تامر جداالا ان البومه الاخير سىء جدا من حبه الافش و لا حبه لاحلى حاجه فيها و تلميحاته البايخه او الاغنيه الكئيبه المتشائمه مع لطيفه تسمع و تستمع بجد فى الالبوم الاخير فى الكام يوم اللى فاتوا و اخترت اروع الاغانى بالنسبه لى و هكتب كلمتها اولا اغنيه سبنى شويه توزيع : تميم ألحان : وليد سعد كلمات : نادر عبد الله الكلمات بتقول

سبنى شويه لوحدى على شان متضايقه

شويه متقلبش عليه مواجعى و تتعب فيه

ده و انا اد و نفسى اتكلم و اشتكى منك

خايفه لا تيجى على جرحى و تزودها عليه

ليه هو انت فاضيلى على شان اجى و احكى معاك ؟

ده انت بتبقى معايه و جمبى و مش لاقياك

و اللى مأثر فيه بجد اننا شيفاك

ابعد واحد عنى و اقرب واحد ليه


شايله فى قلبى انا منك بس انا مخبيه

راضيه معاك بقليلى و بستهتر بيه

ليه و ازاى تبقى انت اهم الناس فى حياتى

و محسسنى انى مليش اى اهميه ؟

اما عن الابداع الاخر فهو فى اغنيه كنا زمان اقوى كلمات : بهاء الدين محمد ألحان : حمدى صديق توزيع : مدحت خميس

الكلمات بتقول

كنا زمان اقوى

كنا فى جراحنا اقوى

و عذبنا كان بيمر

ايوه زمنا اتغير

دلوقتى جرح صغير

يجرحنا طول العمر

كان دمعنا جوانا غالى

مكنش صوته حزين و عالى

بقى دمعنا طول الليالى

دمع كله اهات و مر


احساسنا زمان كان يتحمل

مهما الحياه تقسى علينا

بنعشها برضو و بنكمل

و لا دمعه بتبان فى عنينا


اغنيه انا عمرى ما هنساك الكلمات بتقول

أ نا عمرى ما هنساك

انا ديما فكراك

انا اسمى اللى معاهم و انت

كل الباقى معاك

طيب انا هنسى ايه ؟

طيب انا هنسى ليه ؟

من الاول و من الاخر عمرى من قلبى مسمحاك


اطمن و ارتاح مش باقيه على جراح

انا باقيه على حب و عمره ما اتغير و لا راح

مبقولش انى ملاك انا فعلا حباك

و برغم البعد اللى تعبنى انا عايشه مصلحاك


اما بقى اغنيه العود و اللى تريح الاعصاب بجد اسمها لو سهران حبيبى بتقول

لو سهران حبيبى و على بالك هوايه

يبقى انت الليله دى كده سهران معايه

انا زيك سهرانه حبيبى و بفكر فى هواك

و القمر اللى شايفه انا شيفاه معاك

و حياة اللى بينا و القمر اللى بينا

انا حاسه الليله ده حبيبى ان احنا اتقابلنا

بتفكر فى حالى و بفكر فى حالك

الشوق اللى جانى انا عارفه انه جالك

لو حتى قمرنا ليله لو ليله هجرنا

على ضيه و فى خيلنا هنكمل سهارنا


ده غير اغنيه فى الكام يوم اللى فاتوا و غير اغنيه مارينا و غيرها و غيرها

البوست ده اهداء لاخويه و صاحبى و حبيبى حماده زيدان صاحب مدونه كلام و خلاص اصله عاشق لطيفه كلام وخلاص ....


لحد هنا خلص الأهداء ............................. ميرسي مارو ..... ميرسي لطيفة

1 التعليقات:

salwa يقول...

سلام عليكم اخ حماده
هذا هو الفن الراقي,
هذا هو الابداع.يعجز الكلام
شكرااااااااااا
سلوى